Hotel & Economie

De economie zit in de lift! Aldus Hospitality management. En dat is terug te zien in de economische berichten. De prijzen van hotelkamers zijn omhoog gegaan en hotelketens willen volop investeren. De actuele stand van zaken vindt u op www.hospitality-management.nl.

ECONOMIE

Nederland 
De Nederlandse Hotelmarkt zit in de lift. ABN Amro verwacht dat de omzet van de hotel​branche in 2017 stijgt met 3 procent. Dit komt mede dankzij hogere kamerprijzen. Daarnaast zorgt de forse groei van het aantal hotelgasten ervoor dat er veel interesse is om nieuwe hotels te bouwen. Volgens de bank zullen de prijzen voor een overnachting in een hotel verder stijgen. In 2016 was een overnachting voor de consument al acht procent duurder dan het jaar ervoor. In de afgelopen 20 jaar steeg de prijs voor een overnachting niet eerder zo hard als vorig jaar.

Nederland
Amsterdam staat op de vierde plaats van de Hotel Investment Attractivenes Index van Colliers International. Deze index is een analyse van het investeringsklimaat voor hotels in 20 Europese steden. Dankzij het groeiend aantal toeristen, de hoge bezettingsgraad en de gemiddelde prijs per nacht werd Amsterdam de vierde hotspot in Europa. Parijs staat op de eerste plaats in de lijst, ondanks voorspellingen dat investeerders en toeristen het geloof in de stad zouden verliezen door politieke onzekerheid en waargenomen dreiging. Volgens de initiatiefnemers van de lijst staat de stad op de eerste plek door de hoge vraag, sterke hotelprestaties en hoge beleggingsrendementen. Londen en Barcelona maken de top drie compleet.

Wereld
Nederlandse reizigers hebben vorig jaar iets meer betaald voor vijfsterrenhotels. De prijzen stegen met 1,5 procent. Dit blijkt uit onderzoek van Hotels.com. Uitschieters waren Curaçao en Chiang Mai (Thailand), waar de prijzen stegen met meer dan honderd procent. Voor hotels op Mallorca en in Sevilla werd in 2016 ook meer betaald. De prijzen van viersterrenhotels bleven gelijk aan die van 2015.

NATIONA​AL 

Amsterdam
Het InterContinental Amstel Amsterdam is begonnen aan de grondige restauratie. Deze valt samen met het 150-jarige bestaan van het iconische hotel. Tijdens de restauratie wordt de buitenkant in oude staat hersteld. De façade en het dak met alle ornamen- ten worden volledig gerestaureerd, waarbij wordt teruggegrepen op het historische kleurenpallet. Ornamenten en balustrades, die in de loop der jaren zijn beschadigd of verdwenen, worden teruggebracht. Ook worden acht leeuwen, die ooit de hoeken van het gebouw bewaakten, teruggezet op hun oorspronkelijke plek.

Fletcher
Fletcher Hotels heeft per 6 maart zes hotels van Princess Hotel Collection overgenomen. Het gaat om zowel de exploitatie als om het vastgoed van de Hotel Amersfoort, Hotel Loosdrecht-Amsterdam, Hotel Epe-Zwolle, Hotel Beekbergen-Apeldoorn, Hotel de Wipselberg en Hotel Victoria. De medewerkers van de hotels en het hoofdkantoor gaan over naar Fletcher. Door de overname bestaat de Fletcher Groep nu uit 81 hotels.

INTERNATIO​NAAL

Dusit International
Het in Bangkok gevestigde Dusit International wil gaan groeien. De hoteloperator gaat van 29 properties in 8 landen naar 69 properties in 20 landen. In belangrijke markten als China, Zuid- oost-Azië en het Midden-Oosten wordt de aanwezigheid uitgebreid, maar ook in nieuwe markten als Turkije, Australië en Afrika worden hotels geopend.

Hilton
Hotelketen Hilton heeft aangekondigd dat het in Europa, Midden-Oosten en Afrika de magische grens van 100.000 kamers heeft gepasseerd. Het hotelconcern verwacht dat er in de komen- de drie jaar nog eens 40.000 bij zullen komen in deze regio. Deze moeten met name komen van vijf nieuwe merken die het hotelconcern heeft gelanceerd. Onlangs ging in Madrid de honderdste vestiging open van DoubleTree by Hilton. Vorig jaar opende in Reykjavik in IJsland de eerste Canopy by Hilton. Het is de bedoeling dat de komende drie jaar het aantal hotels van Hampton by Hilton en Hilton Garden Inn Hotels verdubbelt.

NH Hotels
Voor het eerst in acht jaar tijd heeft NH Hotel Group winst geboekt. De net- towinst in 2016 kwam uit op 11,5 miljoen euro. Dat blijkt uit jaarcijfers die het bedrijf presenteerde. In 2015 leed de hotelketen nog 2,7 miljoen euro verlies. De omzet steeg vorig jaar met 5,7 procent naar 1,56 miljard euro. De opbrengst per beschikbare kamer klom met 5,8 procent naar 62 euro. Volgens NH Hotel Group presteerde de Neder - landse markt vorig jaar erg goed. De ke- ten geeft hierover geen specifieke details. Wel was er in de Benelux een omzetgroei van 2,5 procent. NH Hotel Group merkt hierbij op dat de Belgische markt door de terroristische aanslagen in Brussel vorig jaar wegzakte. Dit werd volgens de hotel- keten gecompenseerd door een positief momentum in Nederland.

AccorHotels
AccorHotels is bezig om het luxe segment uit te breiden. Het Franse hotelconcern heeft een samenwerking aangekondigd met Rixos Hotels. Deze samenwerking heeft als primaire focus het ontwikkelen van wereldwijde activiteiten in het resortsegment. Binnen de structuur van het lange- termijn joint-venture is het gezamenlijke doel om het merk Rixos, hotels en resorts verder te ontwikkelen uit te bouwen. AccorHotels kondigde verder aan dat het bedrijf in onderhandeling is om Travel Keys over te nemen. Travel Keys is een van de grootste spelers in de Private Vacation Rental Market en heeft een aanbod van meer dan 5000 luxueuze accommodaties verspreid over meer dan 100 verschillende locaties. Met de overname kan Accor Hotels een uniek aanbod leveren van 8500 Luxury Private Rentals.

Bron: Hospitality management uitgave april 2017

triAV bv
Talmastraat 16
3864 DE
Nijkerkerveen


T: +31 (0)33 844 3830
E: info@triAV.nl


Bel voor een afspraak
0800 333 000 3     070 270 370Tel BE: (15 ct per minuut)